acu_punten_hoofd_150-150Acupunctuur heeft voordelen voor patiënten met de ziekte van Parkinson. Onderzoekers ontdekten dat acupunctuur helpt bij het verbeteren van cognitieve vaardigheden, emotionele stabiliteit en dat Parkinson patiënten bij de dagelijks levens activiteiten beter scoren. Door het combineren van de hoofdhuid acupunctuur met standaard farmaceutische medicijnen hadden patiënten een significante afname in bij werkingen van de medicatie. De onderzoekers bevestigen dat acupunctuur in combinatie met conventionele medicatie voorkomt een afname van cognitieve vaardigheden en verbetert de mentale en emotionele gezondheid.

Nieuw onderzoek toont aan dat het effect van acupunctuur bij de ziekte van Parkinson vooral gelegen is in de antioxidant (Een antioxidant is in staat om schadelijke vrije radicalen te neutraliseren) en anti apoptosis (geprogrammeerde celdood) effecten.

De behandeling heeft vooral effect op het volgende proces:

De cellen van de substantia nigra hebben als taak dopamine te produceren en die via hun uitlopers naar het striatum, onderdeel van de basale ganglia te brengen. Dit is het zogeheten nigrostriatale circuit. Er lopen ook zenuwbanen vanuit basale ganglia naar het limbisch systeem (het mesolimbisch circuit) en naar prefrontale cortex (het mesocorticaal circuit). Bij het ouder worden treedt een verlies op aan neuronen in de substantia nigra, dat geschat wordt op 3% per tien jaar. Bij de ziekte van Parkinson is sprake van een sterkere reductie van neuronen door apoptose in dit gebied. Men schat dat symptomen pas ontstaan als er sprake is van een reductie van 60 tot 70% van de neuronen van deze zwarte stof. Naast de degeneratie van dopamineproducerende neuronen, vindt ook degeneratie plaats van andere neuronen, waaronder adrenerge, serotonerge en cholinerge neuronen.

Lees het hele artikel…..