massage-150-150Er zijn veel verschillende soorten rugklachten, denk bijvoorbeeld aan lage rugpijn, hernia, spit, en ischias. Vier op de vijf mensen hebben last van rugklachten. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug. Veel rugklachten ontstaan doordat we tegenwoordig onze rug steeds minder bewegen en te eenzijdig belasten. Andere mogelijke oorzaken voor rugklachten zijn overbelasting, slijtage en stress.

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Bij rugpijn zijn de spieren, banden en gewrichten in uw rug eigenlijk ‘uit vorm’ of ‘uit balans’.

Wat zijn de risicofactoren?

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

• veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name als u dit doet met gestrekte benen/knieën)
  • lang in één houding zitten of staan
  • repeterend werk doen (bijvoorbeeld veel met een muis achter de computer of in een fabriek werken)
  • plotselinge, hevige inspanningen
  • blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines)
  • overgewicht
  • stress
  • roken

Specifieke rugpijn

In deze categorie vallen rugklachten die veroorzaakt worden door een aantoonbare onderliggende aandoening. Er kan bijvoorbeeld schade zijn aan de wervelkolom, de zenuwen die langs de wervelkolom lopen of de spieren van de rug.

Een voorbeeld uit deze categorie is een hernia. Bij een hernia worden de zenuwen die langs de wervelkolom lopen verdrukt door het uitstulpen van een tussenwervelschijf. Wanneer een wervel ingezakt of gebroken is, zoals dat gebeurt bij osteoporose, kan dit ook leiden tot rugpijn. Daarnaast kan de ziekte van Bechterew, een tumor of een ontsteking van de wervels en artrose voor rugpijn zorgen. Tot slot kan de pijn ook afkomstig zijn vanuit een orgaan, zoals de alvleesklier, de nieren of de maag.

Aspecifieke rugpijn

We spreken van een aspecifieke rugpijn als er geen duidelijke oorzaak wordt gevonden, dit is bij verreweg de meeste mensen met rugpijn. Met name de onderrug is vaak aangedaan, dit wordt ook wel lage rugpijn, lumbago of spit genoemd. Factoren die een rol spelen bij het ontstaan van deze vorm van rugpijn zijn:

• Verkeerde lichaamshouding.
  • Je rug vaak of lang moeten inspannen.
  • Te snel of op een verkeerde manier tillen.
  • Overgewicht.
  • Stress.
  • Veel autorijden.
  • Zwangerschap.

Wat kan ik zelf doen?

Het belangrijkste advies is om zo normaal mogelijk te blijven bewegen, maar forceer niets! Zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen of lang in één houding staan of zitten kunt u daarom beter vermijden.
Het helpt om af en toe te wisselen van houding of een stukje te lopen en wissel dit af met rustmomenten, zodat u even kunt ontspannen.
Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon niet anders. Probeer dat dan maximaal twee dagen.
Als u veel pijn hebt, kunt u pijnstillers nemen. Overleg dat eventueel met uw huisarts.

Dit is wat u kunt doen:

• als u iets tilt, houd dan het voorwerp dicht tegen uw lichaam aan.
  • zak door uw knieën met optillen.
  • voorkom dat u met uw rug draait als u een zwaar voorwerp tilt.
  • wissel af en toe van houding (als u zit, probeer dan om iedere 20 à 30 minuten te gaan staan en vice versa).
  • gebruik een stoel met goede steun in uw onderrug, ga niet zitten op lage of zachte stoelen.
  • zorg dat uw werkplek een prettige hoogte heeft.
  • zorg voor ontspanning
  • blijf fit door regelmatig te bewegen: wandelen, fietsen, zwemmen, etc.

Behandeling van uw rugklachten

In De Zorgpraktijk zijn de behandel mogelijkheden ruimschoots om van uw klachten af te komen, middels acupunctuur, cupping, moxa behandeling, Tai Chi, fysiotherapie, Mulligan Concept, dry needling, massage en oefentherapie.
Twijfelt u over de te volgen behandeling, kom gerust voor een vrijblijvend gesprek.